המלחין המוערך כריסטוס ניקולופולוס, שעומד מאחורי כמה מהקלאסיקות הגדולות במוזיקה היוונית, זועם על הפקת המחזמר "אני קיים – האגדה חיה", המוקדש לסטליוס קזנג'ידיס
סערה בעולם המוזיקה היוונית: כריסטוס ניקולופולוס, אחד המלחינים החשובים בתולדות יוון, הביע את התנגדותו החריפה לשימוש ביצירותיו במסגרת המחזמר "אני קיים – האגדה חיה", מחווה מוזיקלית לתקופה ולמורשת של הזמר המפורסם סטליוס קזנג'ידיס. ניקולופולוס, שהתראיין לתוכנית הטלוויזיה היוונית "Buongiorno", הבהיר כי מעולם לא ניתנה רשותו לשימוש בשיריו במחזמר המדובר.
ניקולופולוס, שכתב כמה מלהיטי הענק של קזנג'ידיס ושל אמנים רבים אחרים, טען כי הפקת המחזמר לא פנתה אליו לקבלת אישור לשימוש בשיריו, וכי מדובר בהפרה ישירה של החוק. "הם משתמשים בשירים שלי, ואפילו נתנו למחזה את השם 'אני קיים', שהוא אחד השירים שכתבתי. זה אסור על פי החוק", אמר.
ניקולופולוס הדגיש כי הבעיה שלו אינה קשורה לרווח כספי, אלא לעיקרון: "כדי להשתמש בשירים של יוצר, יש לקבל אישור מפורש מהיוצרים עצמם ומהארגון שמייצג אותם. זה תהליך פשוט מאוד – אפשר לפנות, לנהל משא ומתן ולהגיע להסכם. הם לא עשו זאת, ולכן אני מתנגד לשימוש בשירים שלי".
לדבריו, התנהלות זו אינה רק הפרה משפטית, אלא גם פגיעה במוסריות המקצועית: "זו חובה של כל מפיקי התכנים והמופעים לוודא שיש להם אישור מתאים. אני לא מוכן שיעשה שימוש ביצירות שלי ללא רשות. זה לא מוסרי, וזה פוגע בי וביוצרים האחרים שמושפעים ממקרים כאלה".
ניקולופולוס, שנחשב לאחת הדמויות המרכזיות בעולם המוזיקה היוונית המסורתית, מכהן גם כנשיא אחד מארגוני זכויות היוצרים המובילים ביוון. לדבריו, מדובר באחריות אישית ומקצועית להגן על זכויותיהם של היוצרים, והוא רואה בהתנהגות ההפקה פגיעה במאבקם של מוזיקאים לקבל הכרה הולמת בעבודתם. "כל שימוש בשירים שלי ללא אישור מתאים הוא חציית גבול מבחינתי", סיכם.
למרות הסערה, ניקולופולוס מבקש להדגיש שהוא אינו שולל את קיום המחזמר או את עצם הרעיון של מחווה לקזנג'ידיס, אך מבחינתו יש לנהוג בדרך הנכונה והמקובלת. "אני לא אומר שלא צריך לעשות מחזמר. להפך, זה יכול להיות מחווה יפה. אבל יש לעשות זאת עם הכבוד הראוי, באמצעות פנייה רשמית והסכמים מול כל היוצרים המעורבים".
המחזמר "אני קיים – האגדה חיה" ממשיך להציג בפני קהל, אך כעת עומד במרכז דיון ציבורי רחב יותר על זכויות יוצרים, מוסריות וכבוד ליצירה.